Toiminimen perustaminen: kriteerit, hinta ja vaiheet

Toiminimi on sopiva yritysmuoto itsenäisille ammatinharjoittajille ja yksityisyrittäjille. Se on erinomainen vaihtoehto aloitteleville yrittäjille, jotka haluavat toteuttaa liikeideansa pienin kustannuksin ja vähäisellä byrokratialla. Tässä artikkelissa käymme läpi toiminimen perustamiseen liittyvät seikat, jotka olisi hyvä tietää ennen konkreettisen perustamisilmoituksen tekemistä. Käymme myös perustamisilmoituksesta läpi sellaiset seikat, jotka saattavat sellaisenaan olla hieman epäselviä.

Olennaisimmat asiat

  • Toiminimi on sopiva yritysmuoto yksityisyrittäjille, tarjoten yksinkertaisen ja edullisen tavan liiketoiminnan aloittamiseen pienin kustannuksin ja vähäisellä byrokratialla.
  • Toiminimen perustamisilmoituksen tekeminen digitaalisesti on nopeaa YTJ-palvelun kautta.
  • Perustamisilmoituksen lisäksi perustamistoimiin kuuluu toiminimen kirjanpidon, pankkitilin ja pakollisten vakuutusten järjestäminen.

Kuka voi perustaa toiminimen?

Toiminimen perustaminen Suomessa edellyttää, että perustaja

  • on luonnollinen henkilö eli yksityishenkilö
  • omaa pysyvän asuinpaikan Euroopan unionissa tai Liechtensteinissä, Norjassa tai Islannissa.

Pysyvästi muualla asuvat tarvitsevat toiminimen perustamiseen luvan Patentti- ja rekisterihallitukselta. Yli 15-vuotiaat, mutta alle 18-vuotiaat alaikäiset tarvitsevat huoltajan suostumuksen ja tekevät ilmoituksen lähettämällä paperisen Y3-lomakkeen Patentti- ja rekisterihallitukseen. Sähköisesti ilmoituksen voi tehdä 18-vuotta täyttäneet, jotka omistavat suomalaisen henkilötunnuksen ja verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai sirullisen henkilökortin.1

Toiminimen perustamisen hinta

Toiminimen perustamiseen liittyvät kustannukset Suomessa vaihtelevat sen mukaan, kuinka perustamisilmoitus tehdään. Sähköisesti tehty toiminimen perustamisilmoitus maksaa 70 euroa. On tärkeää huomata, että jos päätät olla rekisteröimättä toiminimeäsi kaupparekisteriin, toiminimen perustaminen on maksutonta.1 Kaupparekisteriin rekisteröityminen on kuitenkin suositeltavaa, sillä se lisää yrityksen uskottavuutta ja suojaa sen nimeä​.

Kaupparekisteriin rekisteröityminen suojaa yrityksen nimeä, estäen muita käyttämästä samaa tai liian samankaltaista nimeä. Lisäksi se tekee yrityksestä uskottavamman asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja rahoittajien silmissä. Rekisteröity toiminimi mahdollistaa myös virallisen yritystilin avaamisen pankissa, ja se on usein edellytys erilaisten rahoitus- ja tukimuotojen saamiselle.

Perustamisessa kannattaa tietysti suorien kulujen lisäksi ottaa huomioon yritystoiminnan aloituksen vaatimat kulut ja mahdollinen rahoituksen tarve. Helpoin tapa uudelle yrittäjälle rahoituksen saamiseen on starttiraha. Tutustu starttirahaan ja aloittavan yrityksen rahoitukseen.

Milloin toiminimi kannattaa perustaa?

Toiminimen perustaminen kannattaa, kun aikoo aloittaa yksityisyrittäjänä ja haluaa nopean, yksinkertaisen sekä edullisen tavan liiketoiminnan aloittamiseen. Toiminimen perustamisen hyötyjä ovat esimerkiksi yksinkertaisempi kirjanpito, vähäisemmät perustamiskustannukset verrattuna muihin yhtiömuotoihin ja suora päätösvalta liiketoiminnassa.

Haittapuolena on kuitenkin se, että yrittäjä vastaa henkilökohtaisesti yrityksensä veloista ja riskeistä. Lisäksi verotus voi olla epäedullisempi kuin osakeyhtiöllä, jos yrityksen liikevaihto lähenee noin 100 000 euroa. Toiminimen perustaminen on ihanteellinen vaihtoehto pienimuotoiselle liiketoiminnalle, jossa yrittäjä toimii itsenäisesti ja haluaa pitää byrokratian vähäisenä. Jos olet vielä epävarma siitä onko toiminimi sinulle sopiva yritysmuoto, kannattaa lukea yritysmuotojen vertailuun painottuva artikkelimme.

Sivutoiminen toiminimi

Toiminimi on suosittu yritysmuoto sivutoimiselle yrittäjyydelle, sillä se tarjoaa joustavuutta ja yksinkertaisuutta liiketoiminnan pyörittämiseen. Sivutoimisena yrittäjänä voit kokeilla liikeideaasi pienemmällä riskillä samalla kun pidät kiinni päätoimisesta työstäsi tai opiskeluistasi. Kevytyrittäjyyteen verrattuna toiminimi tarjoaa verotuksellisia etuja, kuten mahdollisuuden vähentää yritystoimintaan liittyviä kuluja verotuksessa.

Toiminimi voi olla sopiva yritysmuoto esimerkiksi yksityisyrittäjänä toimivalle lukkosepälle.

Toiminimen perustamisen vaiheet

Toiminimen perustaminen käytännössä on yksinkertaista eikä sisällä montakaan vaihetta. Perustamisilmoituksen tekeminen sähköisesti on nopeaa ja vaatii vain suomalaisen henkilötunnuksen ja verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai sirullisen henkilökortin. Käymme nyt läpi kaikki olennaiset vaiheet, jotka toiminimen perustamisessa täytyy huomioida. Aloitetaan perustamisilmoituksen tekemisestä ja siirrytään sitten toiminimen kirjanpidon, pankkitilin ja vakuutusten järjestämiseen.

1. Perustamisilmoituksen tekeminen

Toiminimen perustamisilmoituksen tekeminen digitaalisesti on helppoa YTJ-palvelun kautta. Eri ilmoituksen vaiheet ovat tiivistetysti:

  1. Taustatiedot
  2. Ilmoituksen sisältö
  3. Sisällön hyväksyminen
  4. Sähköinen allekirjoitus
  5. Maksu ja lähetys
  6. Verohallinnon ilmoitus

Ainoat kohdat, jotka saattavat jäädä epäselväksi, ovat toiminimen nimen ja toimialan valinta sekä verohallinnon ilmoituksen tekeminen. Nimi ja toimiala valitaan kohdassa ”ilmoituksen sisältö.” Verohallinnan ilmoituksella voi liittyä arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin. Toiminimen tilikausi on aina kalenterivuosi2, joten sen valitsemista ei kannata stressata.

ALV-rekisteriin tulee liittyä, jos yrityksen liikevaihto ylittää 15 000 euroa.3 Ennakkoperintärekisteriin liittyminen taas kannattaa aina, koska siihen liittyminen viestii, että yritys maksaa verot tuloistansa itse. Jos yritys ei maksa veroja itse, maksaminen jää yrityksen palveluiden ostajan harteille. Tämä voi vaikeuttaa merkittävästi asiakkaiden löytämistä. Lisäksi yrityksen täytyy liittyä työnantajarekisteriin, jos se on vakituinen työnantaja. Jos ilmoituksen tekemisessä on epäselvyyksiä, kannattaa katsoa Verohallinnon ohjeet verohallinnon ilmoituksen tekemiseen.

Toiminimen nimi

Valitessasi nimeä toiminimellesi, on keskeistä huomioida yrityksen nimen lailliset vaatimukset. Nimen tulisi heijastaa liiketoimintaasi ja olla helppo muistaa. Voit tarkistaa nimen saatavuuden PRH:n nimipalvelusta. PRH tekee lopullisen valinnan tarkistamalla, ettei nimi ole harhaanjohtava tai jo käytössä. Varaudu esittämään useita nimivaihtoehtoja, jos ensisijainen valintasi ei ole saatavilla. Katso halutessasi laajempi yrityksen nimen keksimiseen painottuva artikkelimme.

Toimialan valinta

Jos toiminimi ilmoitetaan kaupparekisteriin, täytyy perustamisilmoituksen yhteydessä ilmoittaa yrityksen päätoimiala. Päätoimiala perustuu Tilastokeskuksen toimialaluokitukseen (TOL 2008)4, joka on esitetty viisinumeroisena koodina. Se on julkista tietoa ja näkyy PRH:n ja Verohallinnon YTJ-yrityshaussa. Jos et ole varma, mikä päätoimiala sopisi parhaiten yrityksellesi, voit ottaa mallia omaa yritystäsi vastaavien yritysten päätoimialasta. Tässä voit käyttää hyväksi YTJ:n yritys- ja yhteisöhakua.

Kaikki Wolt-kuskit ovat yrittäjiä ja monet toiminimiyrittäjiä. Tämä järjestely on aihettanut keskustelua, koska se vähentää Woltin vastuuta sen työntekijöistä. Kuvaaja: Ilari Nackel

2. Pankkitilin perustaminen

Toiminimen perustamisen yhteydessä on suositeltavaa perustaa erillinen pankkitili yrityksen taloudellisten asioiden hallintaan. Erillinen pankkitili auttaa erottamaan henkilökohtaiset ja yrityksen rahaliikenteet toisistaan. Selkeästi eroteltu rahaliikenne helpottaa veroilmoituksen tekemistä ja mahdollisia tarkastuksia. Kirjanpidon ylläpito on myös huomattavasti yksinkertaisempaa, kun kaikki liiketapahtumat löytyvät samasta paikasta.

  1. Valitse pankki: Vertaile eri pankkien tarjoamia yritystilipaketteja. Huomioi tilinhoitomaksut, palvelumaksut sekä muut mahdolliset kulut ja edut.
  2. Tarvittavat asiakirjat: Valmistele tarvittavat asiakirjat ja tiedot, kuten toiminimen rekisteröintitodistus, voimassa oleva henkilötodistus ja mahdollisesti liiketoimintasuunnitelma. Pankki saattaa myös pyytää todistusta kotiosoitteestasi.
  3. Hakemus: Ota yhteyttä valitsemaasi pankkiin ja varaa aika neuvotteluun tai täytä hakemus verkossa, jos se on mahdollista. Pankkineuvottelussa voit keskustella yrityksesi tarpeista ja selvittää, mikä tilipaketti sopii parhaiten toiminimellesi.
  4. Tilin avaaminen: Pankkineuvottelun ja tarvittavien asiakirjojen toimittamisen jälkeen pankki käsittelee hakemuksesi. Hyväksynnän jälkeen saat tilinumeron ja pääsyn yritystilisi verkkopankkipalveluihin.

3. Kirjanpidon järjestäminen

Voit järjestää toiminimen kirjanpidon joko itse tai ulkoistamalla se tilitoimistolle. Muihin yritysmuotoihin verrattuna toiminimen kirjanpito on hieman helpompi tehdä itse, koska sen voi tehdä yhdenkertaisena kirjanpitona. Itse kirjanpitoa hoitaessa on tärkeää, että ymmärtää kirjanpidon periaatteet ja lainsäädännön vaatimukset. Ulkoistamisessa ammattilainen hoitaa kirjanpidon, mikä voi säästää aikaa ja ehkäistä virheitä. Jos aijot tehdä toiminimen kirjanpidon itse, niin sitä varten kannattaa hankkia kirjanpito-ohjelmisto. Nykyaikaiset kirjanpito-ohjelmistot auttavat pitämään kirjanpidon järjestyksessä ja tekevät monista rutiineista automaattisia.

4. Vakuutusten ottaminen

YEL-vakuutus on toiminimiyrittäjille pakollinen, kun yrittäjän työtulo on vähintään 9010,284 vuodessa. Työntekijöitä työllistävän toiminimen pitää lisäksi ottaa joitakin työnantajan vakuutuksia. YEL-vakuutuksen ottamiseksi kannattaa ottaa yhteyttä itsellesi mieluisaan vakuutusyhtiöön. Sen hinta on lakisääteinen ja kaikkialla sama, joten vakuutusyhtiön valinnalla ei ole sinäänsä merkitystä. Jos haluat kuitenkin ottaa YEL-vakuutuksen lisäksi vapaaehtoisia vakuutuksia, niin vakuutusyhtiön valinnalla voi olla väliä.

Lähteet

  1. Toiminimen perustaminen, Suomi.fi, Digi- ja väestötietovirasto, 29.1.2024 ↩︎
  2. Kirjanpitolaki 1 luku 4 §, Finlex, Oikeusministeriö, 30.12.1997/1336 ↩︎
  3. Arvonlisäverolaki 2 luku 3 §, Finlex, Oikeusministeriö, 30.12.2003/1301 ↩︎
  4. Toimialaluokitus 2008, Tilastokeskus ↩︎