Hakukoneoptimointi (SEO): mitä se on ja miten sitä tehdään?

Hakukoneet ovat varmasti internetin käytetyimpiä palveluita ja melkeinpä jokainen meistä käyttää niitä päivittäin tiedon etsimiseen. Sitä, miten hakukoneet löytävät ja valitsevat niistä haettavan tiedon, eivät kaikki kuitenkaan tunne. Verkkosivuston hakukoneoptimoinnin kannalta nämä kysymykset ovat tärkeitä.

Lyhyesti sanottuna hakukoneoptimoinnin ideana on lisätä optimoitujen verkkosivujen mahdollisuutta sijoittua hakutulosten kärkeen. Hakukoneoptimoinnista käytetty lyhenne SEO tulee englannin kielen sanoista Search Engine Optimization. SEO-termiä käytetään usein myös työnimikkeenä hakukoneoptimoinnin ammattilaisesta.

Jos osaa vastata kysymyksiin siitä, miksi hakukoneet löytävät ja sijoittavat juuri tietyt sivut hakutulosten kärkeen, on jo erittäin hyvillä vesillä. Pyrimmekin tässä artikkelissa vastaamaan kysymyksiin pääpiirteittäin, jotta ymmärtäisit, mitä hakukoneoptimointi eli SEO käytännössä sisältää. Artikkelin tarkoituksena ei ole kuitenkaan antaa yksityiskohtaisia ohjeita verkkosivustosi hakukoneoptimoinnin toteutukseen, vaan juurikin luoda ymmärrys yleisistä siihen liittyvistä periaatteista.

Hakukoneista suurin, Google, hallitsee yli 90% hakukonemarkkinoista. Tämä tarkoittaa sitä, että yli 90% hakukoneiden kautta tehdyistä hauista tehdään Googlen kautta. Muut toimijat, kuten Bing ja Yahoo, kalpenevat Googlen rinnalla. Tämän takia hakukoneoptimoinnissa keskitytäänkin usein Google-optimointiin eli verkkosivujen optimointiin juuri Googlen kannalta. Muut hakukoneet noudattavat kuitenkin laajalti samoja periaatteita kuin Google, joten Google-optimointi on hyödyllistä myös niiden kannalta.

Miten hakukoneet toimivat?

Hakukoneiden tavoite on antaa kaikista relevantein hakutulos suhteessa haettuihin hakusanoihin. Jos haku tehdään esimerkiksi hakusanalla “uudet autot”, yrittää hakukone ensin tunnistaa halutaanko ostaa uusi auto, katsella uusien autojen kuvia vai jotain muuta. Joskus hakukoneiden on helpompi ja joskus vaikeampi tunnistaa, mitä juuri tietyillä hakusanalla halutaan hakea.

Kun hakukone tietää minkä tyyppistä sisältöä etsitään, pyrkii se tarjoamaan kaikista relevanteimmat hakutulokset suhteessa etsittyyn sisältöön. Hakukoneiden hakutulokset näytetään aina ylhäältä alaspäin relevanteimmista vähemmän relevantteihin.

Miten hakukoneet löytävät ja säilyttävät sisältöä?

Hakukoneet löytävät internetistä uutta sisältöä “crawlerien” avulla, jotka ovat käytännössä internetiä selaavia robotteja. Nämä robotit lähtevät liikkeelle joltakin verkkosivuston sivulta ja jatkavat siellä olevien linkkien kautta eteenpäin aina uusille sivuille. Ne etsivät uusia verkkosivuja, kuvia, tiedostoja ja muita sisältötyyppejä.

On tärkeää, että verkkosivusi eri sivut ovat helposti hakukoneiden robottien löydettävissä. Jos Google tai muut hakukoneet eivät löydä verkkosivujasi, eivät ne voi myöskään näkyä hakutuloksissa. Älä kuitenkaan huoli liikaa, sillä hakukoneet ovat nykyään hyvin edistyneitä. Ne löytävät kyllä sivusi, jos niihin on linkki jostakin, oli se sitten omien verkkosivujesi etusivulta tai joltakin toiselta sivulta.

Googlen hakukonsolissa on mahdollista pyytää Googlen robotteja käymään verkkosivullasi. Tämä voi lisätä sivusi mahdollisuutta näkyä Googlen hakutuloksissa.

Kun Google löytää internetistä uutta sisältöä, se indeksoi sen indeksiinsä nimeltä Coffeine. Massiivinen indeksi sisältää kaikki Googlen robottien löytämät URL-osoitteet. Kun Googlesta haetaan jotakin, etsii Google indeksistään hakuun sopivat URL-osoitteet ja antaa ne käyttäjälle hakutulosten muodossa.

Miten hakukoneet näyttävät tietoa?

Suurin osa Googlen hakutuloksista näytetään normaalien hakutulosten muodossa, jotka sisältävät sivun otsikon ja kuvauksen sen sisällöstä. Lähivuosina Google on kuitenkin keksinyt enemmän ja enemmän uusia tapoja hakutulosten näyttämiseen. Tässä yksi esimerkki:

Googlen hakutulos hakusanalla "Helsinki aika"

Muutosten tavoite on parantaa Googlen käyttäjäkokemusta tarjoamalla käyttäjille tietoa nopeammin ja tehokkaammin. Esimerkiksi kuvan tapauksessa käyttäjän ei tarvitse mennä erillisille sivulle saadakseen tiedon Helsingin ajasta. Tämä nopeuttaa tiedon saantia merkittävästi.

Googlen erityinen hakutulos hakusanalla "mutakakku resepti."
Hakusanalla ”mutakakku resepti” näyttää Google ensimmäisenä Valion mutakakku reseptin. Usein Googlen erityiset hakutulokset näytetään ensimmäisenä, joten niihin pääseminen lisää merkittävästi sivulle tulevien kävijöiden määrää.

Joissakin tilanteissa Google saattaa näyttää hakutuloksia kysymysten ja vastausten muodossa. Jos haluat saada sivusi näkyville näihin tuloksiin, kannattaa ensin katsoa, miten näissä tuloksissa tällä hetkellä näkyvät sivustot ovat jäsentäneet sisältönsä. Usein sisällön struktuuri vaikuttaa merkittävästi tiettyihin erityisiin hakutuloksiin pääsemiseen. Esimerkiksi kysymykset ja vastaukset osioon pääsemiseen tietyllä kysymyksellä voi auttaa, että käytät kysymystä sivusi yhtenä otsikkona ja vastaat kysymykseen heti otsikon jälkeen.

Strukturoitu data

Google käyttää Schemaa strukturoidun datan esittämiseen sen hakutuloksissa. Strukturoidun datan avulla hakutulokset, kuten elokuvien arvostelut, voivat sisältää esimerkiksi elokuvan arvostelupisteitä ja tähtiä.

Googlen hakutulos, jossa on käytetty strukturoitua dataa
Strukturoidun datan on tarkoitus antaa käyttäjälle hyödyllistä verkkosivun aiheeseen liittyvää informaatiota.

Muita käyttötarkoituksia strukturoidulle datalle ovat esimerkiksi reseptien valmistusajan ja yrityksen hyödyllisten sivujen näyttäminen suoraan hakutuloksissa. Strukturoidun datan käyttäminen voi myös lisätä verkkosivusi mahdollisuutta näkyä Googlen erityisissä hakutuloksissa. Sitä kannattaakin käyttää aina, kun se on sivusi sisällön kannalta relevanttia.

Miksi tietyt sivut ovat hakukoneissa muita ennen?

Hakukoneiden päätavoite on etsiä ja antaa käyttäjilleen niiden hakemaa sisältöä. Kun hakukoneista hakee tietoa, saa vastaukseksi laajan määrän eri hakutuloksia. Hakukoneet pyrkivät järjestämään hakutulokset sen mukaan, miten hyvin ne vastaavat haettua sisältöä.

Miksi sitten tietyt sivut ovat hakutuloksissa muita ennen? Juurikin sen takia, että hakukoneet ovat todenneet ensimmäisenä olevien sivujen vastaavan kaikista parhaiten hakusanalla haettua sisältöä.

Se, miten hakukoneet toteavat tiettyjen sivujen vastaavan tiettyjä hakusanoja parhaiten, onkin jo mutkikkaampaa. Oikeastaan Google tekee muutoksia hakualgoritmiinsa päivittäin, minkä takia on mahdotonta sanoa, miten se varmasti toimii. Yksi osa Googlen algoritmia on itsenäisesti toimiva tekoäly RankBrain, jonka yksityiskohtaisesta toiminnasta Google itsekään ei ole täysin varma. On olemassa kuitenkin tiettyjä verkkosivujen ominaisuuksia, joita hakukoneiden tiedetään arvioivan. Tiivistettynä ominaisuuksiin kuuluvat

  • sisällön laatu (paljonko sisältösi tuo lisäarvoa käyttäjälle?)
  • verkkosivuston nopeus
  • verkkosivuston käyttäjäystävällisyys
  • verkkosivustolle tulevien linkkien määrä ja laatu.

Hakukoneoptimoinnin eli SEO:n ideana on pitkälti juuri näiden ominaisuuksien parantaminen. Kohta vielä tarkemmin siitä, miten verkkosivuston hakukoneoptimointia käytännössä tehdään.

Verkkosivustolle tulevat linkit

Kuten mainittu, yksi hakukoneiden verkkosivuille asettamista kriteereistä on verkkosivuille tulevien linkkien määrä. Käytännössä hakukoneet mittaavat linkkien avulla, kuinka moni muu sivusto tai ihminen suosittelee tiettyjä nettisivuja. Jos esimerkiksi Katjan kukkakaupan nettisivuilta on linkki sivullesi, tarkoittaa se hakukoneiden silmissä, että Katjan kukkakauppa luottaa sivuusi tarpeeksi linkatakseen sille.

Mitä luotettavampia ja suurempia verkkosivullesi linkkaavat sivustot ovat, sitä parempi. On myös parempi, jos linkkaavat sivustot liittyvät samaan aihepiiriin kuin omat sivusi. Esimerkiksi jos yrityksesi liittyy ruokaan, on parempi, että yrityksesi verkkosivuille tulevat linkit ovat peräisin ruoka-aiheisilta sivuilta kuin esimerkiksi autokaupoilta. Jos taas sivuillesi tulee linkkejä epäluotettavilta roskasivuilta, voivat hakukoneet nähdä sen negatiivisena asiana ja pahimmassa tapauksessa pudottaa sivusi kokonaan pois hakutuloksista.

Miksi hakukoneoptimointi (SEO) on tärkeää?

Markkinoinnin kannalta verkkosivujen löytyminen etenkin Googlesta ja muista hakukoneista on erittäin otollista. Jopa 53% nettisivujen liikenteestä tulee pelkästään hakukoneista. Yritysten kannalta tämä tarkoittaa, että hakukoneet ovat usein paras paikka verkkosivuille kävijöiden saamiseen.

Tietystikään pelkillä kävijöillä ei tee mitään, elleivät kävijät ole valmiita ostamaan. SEO:n kannalta onkin tärkeää miettiä etukäteen hakusanat, joilla yrityksen verkkosivut halutaan löytyvän. Esimerkiksi Helsingissä toimivalle LVI-yritykselle on suotuisaa löytyä hakukoneista hakusanalla “Putkimies Helsinki”, mutta ei hakusanalla “Putkimies Turku.” Kun hakusanat ovat tiedossa etukäteen, voi optimoinnin suorittaa niitä painottaen.

Näkyvyyden tehostaminen hakukoneissa eroaa oleellisesti muista markkinointitavoista. Hakukoneissa mahdolliset asiakkaat etsivät itse tietoa ja löytävät näin haluamansa tuotteet ja palvelut. Useissa muissa markkinointitavoissa mainos taas näytetään potentiaalisille asiakkaille, halusivat he sitä tai eivät.

Se, että potentiaaliset asiakkaat itse hakevat yritysten tarjoamia palveluita ja tuotteita on hyvä asia. Tällöin hakijoilla on jo valmiiksi tarve tuotteiden tai palveluiden ostamiseen. On esimerkiksi eri asia, että yrityksen verkkosivut löytyvät ensimmäisenä hakusanalla “osta kesämekkoja” kuin että sen mainoksia näytetään potentiaalisille asiakkaille heidän selatessa Facebookia.

Ensimmäisessä tapauksessa hakijalla on halu ostaa kesämekkoja, kun taas toisessa tapauksessa tarpeen olemassaolo ei ole varmaa. Joitakin palveluita tai tuotteita onkin mahdotonta markkinoida tehokkaasti, jos markkinoinnille kohdistetun henkilön tarpeesta ei ole varmuutta. Rengasliikkeelle olisi esimerkiksi hyvin epätehokasta näyttää mainoksia autonrenkaista laajalle ihmisryhmälle tietämättään, onko mainoksia näkevillä ihmisillä juuri nyt tarvetta uusiin renkaisiin. Kun taas potentiaaliset asiakkaat itse hakevat Googlesta lähellään olevia rengasliikkeitä, on tarve varmasti olemassa.

Hakukoneiden kautta tulevaa liikennettä kutsutaan orgaaniseksi liikenteeksi. Sen erona muuhun verkkosivujen liikenteeseen on, että se on käytännössä ilmaista. Tietysti Google-optimointiin voi käyttää rahaa vaikka loputtomasti, mutta siitä, että verkkosivut ovat Googlen hakutuloksissa ensimmäisenä, ei makseta Googlelle mitään. Parhaimmassa tapauksessa hakukoneoptimoinnin tuottamat tulokset ovat passiivisia ja tuovat ilmaisia kävijöitä verkkosivuillesi kuukaudesta toiseen.

Orgaaninen Google-hakutulos
Orgaaninen hakutulos, josta ei makseta Googlelle mitään.
Googlessa oleva maksettu hakumainos
Maksettu mainos, jonka näkyvyydestä maksetaan aktiivisesti Googlelle.

Miten hakukoneoptimointia käytännössä tehdään?

Tiedämme nyt miksi hakukoneoptimointi ja etenkin Google-optimointi on tärkeää, joten jäljelle jää enää kysymys siitä, miten sitä käytännössä tehdään. Oikeastaan hakukoneoptimointi eli SEO jakautuu kolmeen osa-alueeseen. Nämä osa-alueet ovat ulkoinen hakukoneoptimointi, sisäinen hakukoneoptimointi ja oikeiden hakusanojen löytäminen.

1. Oikeiden hakusanojen löytäminen

Ensimmäinen hakukoneoptimoinnin vaihe on hakusanojen löytäminen, joilla verkkosivujen halutaan löytyvän. Jos sivusi löytyy halutuilla hakusanoilla, ei muilla hakusanoilla ole väliä. Hakusanoja suunnitellessa kannattaa ottaa huomioon, miten kilpailtuja ne ovat. Jotkut hakusanat, kuten “osta henkivakuutus”, ovat yrityksille hyvin tuottoisia, minkä takia niistä kilpaillaan paljon. Suuri kilpailu vähentää merkittävästi yksittäisten sivujen mahdollisuutta sijoittua hakutulosten kärkeen.

Hakusanojen löytämiseen on olemassa useita eri työkaluja, jotka auttavat potentiaalisten hakusanojen suunnittelussa. Googlen tarjoamalla ilmaisella hakusanojen suunnittelutyökalulla pääset hyvin alkuun. Google trendien avulla voit tarkastella muutoksia hakusanojen hakuvoluumissa tietyn ajanjakson aikana.

Kuvankaappaus Google trendeistä
Google trendien kuvaaja hakuvoluumin muutoksesta viimeisen 12 kuukauden aikana hakusanalla ”kesämekot.” Kuten voisi olettaa, hakuvoluumi on suurimmillaan kesällä ja pienimmillään talvella.

2. Verkkosivuston sisäinen hakukoneoptimointi

Verkkosivuston sisäiseen hakukoneoptimointiin kuuluvat kaikki verkkosivustolla sisäisesti tehdyt optimointiin liittyvät toimenpiteet. Tarkemmin sanottuna siihen kuuluvat kaikki toimenpiteet, jotka konkreettisesti muuttavat jollakin tavalla optimoinnin kohteena olevia verkkosivuja.

Käyttäjäkokemus

On tärkeää, että verkkosivusi ovat käyttäjäystävälliset. Käyttäjäystävälliset sivut toimivat nopeasti ja ovat helposti navigoitavissa. Suunnittele verkkosivusi niin, että niillä vieraileva henkilö löytää nopeasti etsimänsä sisällön. Tee verkkosivuistasi miellyttävän näköiset ja helppokäyttöiset. Verkkosivujesi toimivuuteen myös mobiililaitteilla kannattaa panostaa, koska nykyään verkkoa selaa aktiivisesti enemmän mobiililaitteita kuin tietokoneita.

Käyttäjäystävällisyyden kannalta on myös suotuisaa, että verkkosivusi latautuvat nopeasti. Googlen tekemän tutkimuksen mukaan 10 sekunnissa lataavilta verkkosivuilta lähtee 123% enemmän kävijöitä pois kuin 1 sekunnissa lataavilta. Ei siis ole ihme, että Google ja muut hakukoneet näkevät nopeat verkkosivut positiivisena asiana.

Sisältö

Hakukoneille on tärkeää, että ne tarjoavat käyttäjilleen laadukasta ja relevanttia sisältöä. Tärkein asia, joka sisällöntuotannossa kannattaa pitää mielessä, on laatu. Kun suunnittelet uusia verkkosivujasi tai kirjoitat blogiisi uutta artikkelia, niin mieti aina, miten voit tarjota ihmisille mahdollisimman paljon lisäarvoa. Tarjoamalla ihmisille aidosti hyödyllistä ja laadukasta sisältöä, pääset jo pitkälle. Kannattaa käyttää esimerkiksi havainnollistavia kuvia ja graafeja sekä pilkkoa verkkosivusi sisältö selkeisiin kokonaisuuksiin.

Vaikka hakukoneet ovat tulleet koko ajan paremmaksi internetissä olevan sisällön merkityksen tunnistamisessa, eivät ne ole siinä vielä täydellisiä. Tämän takia on tärkeää, että käytät verkkosivuillasi olevassa tekstissä hakusanoja, joilla haluat sivusi löytyvän. Hakusanojen käyttäminen erityisesti otsikoissa ja kuvien alt-teksteissä voi olla hyödyllistä. Kuvien alt-teksteissä tärkeintä on kuitenkin se, että ne antavat selkeän kuvauksen kuvan sisällöstä.

Yleisesti kannattaa aina muistaa, että verkkosivujesi sisältö on tarkoitettu ihmisille, ei hakukoneille. Tämän takia ei kannata ikinä vaarantaa tekstisi luettavuutta tai sivustosi käyttäjäystävällisyyttä tiettyjen hakusanojen lisäämisen takia.

Hakukoneiden tavoite on aina tarjota parasta mahdollista sisältöä käyttäjilleen. Sisällön kannalta paras taktiikka on siis luoda selkeästi parempaa ja vierailijoille arvokkaampaa sisältöä kuin kilpailijasi. Voit vakoilla kilpailijoitasi tekemällä Google-haun valitsemillasi hakusanoilla. Tällä tavoin voit käydä kilpailijoidesi sisällön läpi ja varmistaa, että sisältösi on 10 kertaa parempaa kuin heidän.

Linkkistruktuuri

Linkkistruktuurilla tarkoitetaan verkkosivuston loogista linkkien välistä struktuuria. Esimerkiksi jotkut sivustot saattavat jaotella artikkelinsa kategorioihin ja jotkut eivät. Linkkistruktuurin on tärkeää olla loogisesti koherentti ja selkeä. Esimerkiksi oman kategorian luominen jokaiselle yksittäiselle artikkelille ei olisi selkeää.

Välisivujen määrä verkkosivustosi URL-osoitteissa on hyvä pitää minimissä, sillä se lisää joustavuutta. Jos esimerkiksi blogisi jokaisen artikkelin URL-osoitteessa on kategoria, johon artikkeli kuuluu, niin myöhemmät muutokset kategorioihin eivät enää käykään niin helposti. Tämä johtuu siitä, että jo olemassa olevan sisällön URL-osoitteen muuttaminen ei ole hakukoneiden silmissä suotuisaa. Jos se on kuitenkin jossain tilanteessa pakollista, voi vanhan sivun uudelleenohjata uudelle sivulle 301-uudelleenohjauksella. Tämä kertoo hakukoneille, että sivun sisältö on siirtynyt uuteen osoitteeseen.

Kannattaa aina miettiä, mistä ihmiset saavat lisäarvoa. Esimerkiksi URL-osoite esimerkki.com/as?a3fes2 on epälooginen ja epäselvä. URL-osoitteissa onkin yleisesti pidetty hyvänä tapana käyttää sanoja, jotka kuvaavat osoitteessa olevan sivun sisältöä. Erilliset sanat voi erottaa toisistaan käyttämällä väliviivaa. Esimerkiksi koirien ulkoiluttamisesta kertovalle artikkelille järkevä URL-osoite voisi olla esimerkki.com/koirien-ulkoiluttaminen.

Sisäiset linkit

Googlen tai muiden hakukoneiden lähettäessä robotteja nettisivullesi, saattavat ne lähteä liikkeelle esimerkiksi sen etusivulta ja seurata sieltä löytyviä linkkejä. Tämän takia verkkosivustosi linkkistruktuuri kannattaa toteuttaa niin, että jokaiselta sivustosi sivulta löytää sen muille sivuille suhteellisen helposti. Jos jollekin sivuista ei ole linkkiä mistään, eivät hakukoneet myöskään löydä sitä helposti.

On myös suositeltavaa linkata verkkosivuilla olevaan omaan sisältöön aina, kun se on järkevää. Esimerkiksi jos markkinointiyrityksen etusivulla kerrotaan, miksi markkinointi on tärkeää, voisi olla järkevää linkata etusivulta yrityksen tekemään artikkeliin markkinoinnin tärkeydestä.

Linkit verkkosivustosi eri sivujen välillä jakavat “linkkimehua” sivujen kesken. Jos Google näkee esimerkiksi yhden verkkosivustosi sivuista todella luotettavana, niin tältä sivulta muille sivuillesi linkkaaminen jakaa luotettavuutta sivujen kesken. Tämä lisää mahdollisuutta siihen, että suurempi osa sivuistasi näkyy hakutuloksissa. Sivustosi sisäiset linkit auttavat kävijöitä myös löytämään sivuiltasi helpommin mahdollisesti heitä kiinnostavaa sisältöä.

Sisäiset linkit muodostavat optimitilanteessa sivujen välille tietynlaisen kaoottisen verkon.

3. Verkkosivuston ulkoinen hakukoneoptimointi

Verkkosivuston ulkoinen hakukoneoptimointi pitää sisällään kaikki toimenpiteet, jotka eivät aiheuta suoria muutoksia itse verkkosivuihin. Tärkein ulkoiseen optimointiin kuuluva aspekti on linkkien “rakentaminen”, jolla tarkoitetaan tapoja saada muut sivut linkkaamaan omille sivuille.

Somekanavat

On yleisesti tiedossa, että sosiaalisesta mediasta tulevat signaalit eli jaot, ovat hyödyllisiä hakukonenäkyvyyden kannalta. Hakukoneet katsovat sivun, jota jaetaan runsaasti sosiaalisessa mediassa, olevan tasokkaampi. On siis hyödyllistä myös verkkosivustosi hakukoneoptimoinnin kannalta kasvattaa yhtiösi sosiaalisen median kanavia ja pitää ne aktiivisina. Sosiaalista mediaa ei kannata kuitenkaan käyttää yrityksen alustana, jos se ei ole sille luontevaa. Esimerkiksi Instagram ei todennäköisesti ole alustana oikea valinta yrityksiä rahoittavalle sijoitusyhtiölle.

Linkkien rakentaminen

Hakukoneet näkevät verkkosivuillesi tulevat linkit suosituksina muilta yrityksiltä tai verkkosivuilta. On olemassa joitakin tapoja saada uusia verkkosivuja linkkaamaan sivuillesi, mutta täytyy muistaa, että tärkeintä on yrityksesi asiakastyytyväisyys. Tyytyväiset asiakkaat ovat varmasti valmiita suosittelemaan yritystäsi omilla verkkosivuillaan tai esimerkiksi blogissaan.

Yksi taktiikka onkin etsiä verkkosivuja, jotka ovat maininneet yrityksesi nimen, mutta eivät ole linkanneet suoraan sivuillesi. Verkkosivuja, jotka ovat maininneet yrityksesi nimen, voit hakea Googlesta komennolla “allintext: “, jota seuraa yrityksesi nimi.

Tietysti voit myös kysyä asiakkailtasi tai kumppaneiltasi, josko he voisivat mainita yrityksesi heidän verkkosivuillaan olevissa referensseissä tai esimerkiksi blogissaan.

Linkeistä maksaminen ja niistä sopiminen vaihtokauppoja vastaan on hakukoneiden silmissä kiellettyä. Kiinnijäämisen mahdollisuudet voivat olla pienet, mutta hakukoneiden huomatessa rikkomuksen, voivat seuraukset pahimmassa tapauksessa johtaa rikkeen tehneen sivun tippumiseen kokonaan pois hakutuloksista. Pitkällä aikavälillä onkin aina järkevää seurata Googlen ohjeita hakukoneoptimoinnin suhteen.

Muu markkinointi

Mainittakoon vielä, että kaikki toimenpiteet, jotka lisäävät yrityksesi näkyvyyttä, voivat epäsuorasti olla hyödyllisiä myös Google-optimoinnin kannalta. Mitä laajempi ihmisryhmä tietää yrityksesi nimen, sitä todennäköisempää on, että se mainitaan internetissä. Yrityksesi lisääntynyt näkyvyys verkossa on aina hyvä asia Googlen ja muiden hakukoneiden silmissä, kunhan se on positiivista.

4. Paikallinen hakukoneoptimointi

Paikallisen hakukoneoptimoinnin tavoitteena on lisätä yrityksen paikallista hakukonenäkyvyyttä. Paikallinen näkyvyys on tärkeää yrityksille, joiden tuotteiden myynti tapahtuu paikallisesti. Tällaisia yrityksiä voivat olla esimerkiksi kahvilat, ravintolat, ruokakaupat ja LVI-alan yritykset.

Sen lisäksi, että paikallinen yritys löytyy hakukoneista sen nimellä tai tarjoamillaan palveluilla, on tärkeää, että se löytyy myös sille relevanteilla aluekohtaisilla hakusanoilla. Esimerkiksi pelkästään Loimaalla toimivan sähköurakoitsijan kotisivut olisi hyvä löytää Googlesta hakusanalla “sähköurakoitsija Loimaa” eikä pelkästään hakusanalla “sähköurakoitsija.”

Aluekohtaisten hakusanojen optimoinnin kannalta on hyödyllistä, että yrityksesi toimipaikka on selkeästi esillä sen verkkosivuilla. Yrityksesi verkkosivujen kävijöiden olisi hyvä heti etusivullesi tai muille sivuillesi tultuaan ymmärtää, missä yrityksesi palvelut sijaitsevat.

Paikallisen Google-optimoinnin kannalta on lisäksi oleellista, että yrityksestäsi on tehty Googlen yritysprofiili. Usein Googlen yrityslistaukset näkyvät aluekohtaisilla hakusanoilla muita hakutuloksia ennen.

Googlen yrityslistaus hakusanalla "kahvilat helsinki"
Kun Googlesta etsii Helsingissä olevia kahviloita, näkyvät kahviloiden yritysprofiilit ennen muita hakutuloksia.

Yritysprofiilin näkyvyyteen Googlessa voi vaikuttaa esimerkiksi yrityksen arvostelut, aukioloaika, sijainti ja verkkosivut. Luodessasi yrityksellesi yritysprofiilia, täytä harkiten kaikki kentät ja anna mahdollisimman paljon asiakkaille relevanttia tietoa yrityksestäsi. Potentiaalisia asiakkaita saattaa usein etenkin kiinnostaa yrityslistauksissa olevat kuvat, joten niihin kannattaa panostaa.